5 مه 2022 - عادات مختلفی مانند خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و مراقبت از فشار خون و سطح کلسترول، از یک سبک زندگی سالم حمایت می کنند، اما آیا می‌دانستید که این عادت‌ها و سایر عادات سالم می‌توانند از شما در برابر کاهش یا از دست دادن بینایی محافظت کنند؟

برخی از علل اصلی کاهش بینایی یا نابینایی در ایالات متحده، بیماری های شبکیه هستند، از جمله شرایطی مانند رتینوپاتی دیابتی و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD). اما اقداماتی وجود دارد که همه، به ویژه آنهایی که در معرض خطر بیشتر بیماری های شبکیه هستند، می توانند برای جلوگیری از کاهش بینایی و حمایت از سلامت شبکیه ی چشمان خود انجام دهند.

انجمن آمریکایی شبکیه می‌گوید: «با فن‌آوری‌های پیشرفته ای که امکان تشخیص زودهنگام و درمان‌های پیشرفته را فراهم می‌کنند، از دست دادن بینایی و نابینایی ناشی از بیماریهای شبکیه را می‌توان به طور مؤثر درمان کرد، اما اقدام زودهنگام و در اسرع وقت برای حفظ بینایی سالم بسیار مهم است». دکتر Philip J. Ferrone، از متخصصین انجمن آمریکایی شبکیه (ASRS)، گفت: برای محافظت از بینایی، مهم است که همه ی افراد از علائم و نشانه‌های بیماری‌های شبکیه آگاهی یابند، برخی از عادات ساده سبک زندگی سالم را که سلامت شبکیه را تقویت می‌کنند، اتخاذ کنند و در صورت بروز تغییرات ناگهانی در بینایی خود، فوراً به متخصص چشم مراجعه کنند.

در طول ماه بینایی سالم، متخصصان شبکیه در آمریکا از عموم مردم خواستند که عادات سالم زیر را برای حفظ سلامت شبکیه‌ی چشمان خود اتخاذ کنند و خانواده و دوستان خود را تشویق کنند تا این اقدامات را برای محافظت از بینایی خود انجام دهند:

1.     به طور منظم معاینه شبکیه با مردمک متسع را انجام دهید. بسیاری از بیماری های شبکیه در مراحل اولیه علائم واضح چندانی ندارند. با معاینات منظم شبکیه با مردمک متسع، چشم پزشک شما می تواند با تشخیص زودهنگام علائم بیماری شبکیه، قبل از ایجاد آسیب گسترده، به حفظ بینایی شما کمک کند. پس از معاینه، دوستان و خانواده خود را تشویق کنید تا برای معاینه شبکیه با مردمک متسع، برنامه ریزی کنند.

2.     غذاهای مغذی از جمله سبزیجات تیره و برگ دار و ماهی بخورید. تحقیقات نشان می دهد که مصرف رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، لوتئین و zeaxanthin، با بروز کمتر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) مرتبط است.

3.     سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن نیز می تواند منجر به کاهش بینایی و نابینایی شود. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که احتمال ابتلا بهدژنراسیون ماکولا مرتبط با سن،در افرادی که سیگار می کشند بسیار بیشتر از افراد غیرسیگاری است. برای دسترسی به اطلاعات و کمک تخصصی برای ترک سیگار، به SmokeFree.gov مراجعه کنید.

4.     قند خون، فشار خون و کلسترول خود را کنترل کنید. اگر دیابت دارید، یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر از دست دادن بینایی و پیشگیری از بیماری‌های چشمی دیابت، نظارت و کنترل دقیق سطح قند خون، فشار خون و کلسترول است.

5.     فعال بمانید و وزن سالم خود را حفظ کنید. مطالعات نشان داده اند افرادی که به قصد ورزش پیاده روی می کنند، کمتر بهدژنراسیون ماکولای مرتبط با سنمبتلا می شوند. ورزش همچنین به کنترل چاقی، فشار خون بالا و کلسترول کمک می کند که برای سلامت چشم مفید است. با اضافه کردن پیاده روی یا دوچرخه سواری به دورهمی های بعدی خانواده، فعال ماندن را به یک امر خانوادگی تبدیل کنید.

6.     از تاریخچه خانوادگی بیماریهای چشمی خود آگاه شوید. از اعضای خانواده ی خود بپرسید که آیا مشکل بینایی داشته اند یا خیر. بیماریهای شبکیه از جمله AMD، رتینوپاتی دیابتی و حتی جداشدگی شبکیه ممکن است یک جزء ژنتیکی داشته باشند که در برخی از افراد خانواده وجود دارد.

7.     از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. اشعه ماوراء بنفش(UV) خورشید می تواند نه تنها به پوست بلکه به چشمان ما نیز آسیب برساند. از یک عینک آفتابی استفاده کنید که 100% جذب اشعه ماوراء بنفش را فراهم می کند یا ورود هر دو اشعه UVA و UVB را مسدود می کند و در بیرون از منزل از یک کلاه لبه پهن استفاده کنید.

علاوه بر سابقه ی خانوادگی، سایر عوامل خطر شایع برای بیماری شبکیه شامل سن بالاتر، سیگار کشیدن و فشار خون و کلسترول بالا می باشند. در صورت تجربه ی هر یک از علائم رایج بیماری شبکیه در افراد بالغ، از جمله تاری دید مرکزی، از دست دادن دید رنگی، اعوجاج یا موج دار شدن خطوط مستقیم، و فلوترها یا جرقه های نور جدید یا بدتر شدن آنها، برای بررسی وضعیت بینایی خود به یک متخصص شبکیه مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سلامت شبکیه، به SeeforaLifetime.org مراجعه کنید.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/protect-healthy-vision-with-7-habits-for-healthy-retinas